Pozorište “Bora Stanković”

Tekst: Po drami Nastojnik Harolda Pintera

Režija: Trajče Gjorgiev


Piše: Nebojša Cvetković


 

“Treba otići, problem je otići. Da, to je problem”.

Smeštena u svet najnižeg društvenog sloja ova drama nobelovca Harolda Pintera bavi se mehanizmima golog preživljavanja skitnice u skučenom svetu koji se sveo na nedihtujuću sobu koju deli sa dva brata. U košmarnoj teskobi savremenog društva, lišenog bilo kakve empatije, Nastojnik, iako napisan pre šezdeset godina, pravi je odraz globalnog ćorsokaka čiji glib guta sve veći broj (ne)dužnih ljudi.

Treba li bolji motiv za iscenaciju ovog dela baš u ovom trenutku?

Frustracije neostvarenosti

Na tragu Beketovog isčekujućeg Godoa i klaustrofobije Kafkinih najpoznatijih dela, sva tri lika ove Pinterove drame obitavaju u tišini vlastitih ljuštura, izbegavajući sve vreme suočavanje sa stvarnošću koje kao da nisu ni potpuno svesni. Svako u svom otuđenom svetu, borave u istoj prostoriji punoj nepotrebnog otpada, tako blizu a tako daleko jedni od drugih.

Njihov neiskren međusobni odnos je brutalan, pun verbalne okrutnosti izazvane ličnim frustracijama neostvarenosti, zbog koje krivicu traže u onom drugom. Motivi njihovih ponašanja su nedorečeni i nejasni te je ta hermetičnost razlog više za osećaj paranoične beznadežnosti. Iz nemuštih dijaloga ne saznajemo ništa konkretno o prošlosti likova i eventualnim neuralgičnim tačkama njihovih životnih skriptova, osim u slučaju Estona kojeg je iskrenost koštala lečenja elektro-šokovima u duševnoj bolnici, te je se (iskrenosti) kloni k’o đavo krsta.

Komentar aktuelnog društvenog poretka

Iinsistiranjem na praznom hodu, upotpunjenim jezivim odjekom neizgovorenih rečenica koje se odbijaju o hladne zidove otuđenosti, Trajče Gjorgiev, reditelj bogatog pantomimičarskog iskustva (što je za ovaj projekat bilo od velike važnosti), u potpunom dosluhu sa ezoterično višeslojnim Pinterovim tekstom neprimetno integriše sociopolitički komentar aktuelnog društvenog poretka, ustrojenog na prevarama i lažima spin doktora, neutaženoj pohlepi moćnika oslonjenoj na nepreglednom stadu retardiranih medijskih konzumenata, koji hipnotisano posmatraju svet bez svesti o pružanju bilo kakvog otpora.

U tačnoj glumačkoj podeli (zna se da je to pola posla za dobru predstavu) primetan je veliki trud u racionalnom i emocionalnom usvajanju karaktera likova. Zavidan pomak u nastupu primetan je kod jubilarca Ninoslava Trajkovića (ulogom skitnice Dejvisa, koja kao da je namenski pisana za njega, slavi 30 godina glumačkog rada) čime je uspeo najzad da preskoči svoju senku večitog epizodiste sa tvrdim lokal šmiračkim dijalektom. Koliko je to rediteljskih živaca koštalo ostaće dobro čuvana tajna Gjorgieva, ali ono što ostaje je Trajkovićeva ponajbolja glumačka kreacija u dosadašnjoj karijeri.

Podrumski ambijent

Bojan Jovanović u ulozi Estona, opsesivno-kompulzivnog sakupljača nepotrebnih stvari, precizan je u svojoj usporenosti izazvanoj elektro-šokovima i bolno emocionalan u ispovednom monologu o boravku u duševnoj bolnici.

Marko Petričević, čija karakteristična ekspresivna gluma dolazi do punog izražaja u ulozi Mika, dominantno vlada prostorom u svim svojim pojavljivanjima na sceni. Njegove prenaglašene emocionalne reakcije sasvim su u funkciji uloge kojom proslavlja desetogodišnjicu rada na pozornici.

U predstavi u kojoj pored dijaloga i svetlosnih kreacija prostor igra možda i najznačajniju ulogu, pametno odabran podrumski kutak pozorišne zgrade svojim ambijentom dosledno prati i upotpunjuje likovnost scenografije, čineći dizajn predstave homogenim i u funkciji dramske iscenacije.

Tu ste gde ste

Nastojnik je zaokružena predstava koja nam daje do znanja da je smrad obeležje koje definiše indentitet onih na dnu društvene lestvice, što izaziva samo gađenje i prezir onih iznad.

Tu ste gde ste, pokunjeno slušajte i bespogovorno izvršavajte ono što Vam se kaže. A ko ste zapravo Vi, kako živite, muči li Vas neki problem, uopšte nije naša briga i nemojte nas gnjaviti ni time, ni Vašim nedoličnim smradom – vrišteća je poruka koja odjekuje kao eho nakon odgledane predstave.