Proslavljeni džez pijanista, kompozitor, aranžer, pedagog, džez promoter, istoričar i esejista Miloš – Miša Krstić, dobitnik je nagrade za životno delo koju Nišville jazz festival tradicionalno dodeljuje najistaknutijim srpskim muzičarima. Miši Krstiću će nagrada biti uručena tokom Nišvila 2020, u sredu 12. avgusta, a publika će ga pozdraviti i prvog dana glavnog programa festivala – u četvrtak 13. avgusta


 

Miloš Krstić, jedan retkih od džezera koji nikada nisu pravili bilo kakve muzičke kompromise – prvi je muzičar sa ovih prostora koji je magistrirao džez (1995. godine) u kolevci te muzike (Univerzitet Southern Illinois u Edvardsvilu), gde je jedno vreme i radio kao asistent za kombo sastave i istoriju džeza.

Od Euridike do diplome na FMU

Rođen je 1947. godine. Veoma rano se zainteresovao za muziku i sa devet godina počinje da sporadično uzima časove klavira. Već sa 11 godina – njegova glavna muzička preokupacija postaje džez, koji usavršava sakupljajući i slušajući ploče džez velikana. Prve nastupe imao je kao šesnaestogodišnjak, u čuvenom klubu “Euridika”, gde je svirao sa muzičarima bar duplo starijim od sebe. Studirao je (i diplomirao) agronomiju, i još tada boravio u USA gde je, kako kaže, imao prvi plaćenu svirku u jednom klubu u Severnoj Karolini. Već tada je imao renome izverziranog klaviriste, i dobijao je mnoge ponude da se priključi estradnim orkestrima, ali je on to odbijao, pa je “obeležen” kao “sobni klavirista”.

S obzirom na to da nije formalno završio nižu i srednju muzičku školu, uz položene diferencijalne ispite i prijemni ispit, upisao je i diplomirao (klasičnu) kompoziciju na FMU u Beogradu.

Osim za sving i posebno bi-bap, Miša Krstić je i jedan od najvećih evropskih autoriteta za afro-kuban stil u džezu. Tokom posete Kubi 1990. godine iskoristio je da “na izvoru” – u Centro De Investigacion Y desarallo da la Musica Cubana u Havani – proveri mnoge muzikološke informacije o stilovima muzike o kojoj nije bilo informacija u knjigama.

Četrdesetak albuma i nastupi širom sveta

Često je pod svojim imenom vodio trio i radio bukvalno sa svim aktivnim jugoslovenskim džezistima. Bio je član dve sigurno najznačajnije džez formacije u Srbiji: Big Benda RTB i Seksteta “Marković – Gut”, ali i član Zagrebačkog džez kvinteta.

Na spisku džez velikana sa kojima je nastupao i snimao su i Tony Scott, Duško Gojković, Alvin Queen, Clark Terry, Peter Erskin Bill Hardman, Junior Cook, Teddy Edwards, Leo Wright, SUIE Big Band, Bill Saxton, Billy Pierce, Boby Carcasses, Hanes Beckman, Willie Akins…

Nastupao je širom sveta, na mnogim velikim festivalima, a svirao je i na četrdesetak albuma, kako pod svojim imenom, tako i kao član ili specijalni gost drugih domaćih i inostranih sastava.

Autor muzike i pisac udžbenika

Kada je reč o klasičnoj muzici, osim ispitnih radova a FMU (Diptih za simfonijski orkestar “Introdukcija i alegro”, solo pesme i horska svita na stihove Vaska Pope, svita za klavir “Veliki crnac”), Miša Krstić je napisao i Gudački kvartet u tri stava, a iza njega je i veliki broj kompozicija za male džez sastave kao i kompozicija i aranžmana za veliki jazz orkestar.

Napisao je knjigu “Vek Džeza – od Sent Luisa do Beograda” koja je (u drugom izdanju Zavoda za udžbenike) postala i zvanični udžbenik Istorije džeza na džez odseku Muzičke škole “Stanković”. Mnogi džezeri za domaće scene istaći će i značaj Krstićevog “Jazz praktikuma” (1986), koji je u to vreme mladim muzičarima raktično bio prva prilika da dođu do partitura džez standarada i steknu uvid u korisne i znalački interpretirane teoretske postavke džeza.

Objavio je i biografiju Čarlija Parkera “Top Bird”, “Muziku severnoameričkih crnaca” u kojoj (uz “ilustrovanje” notnim primerima) govori o nastanku i glavnim istorijskim i muzičkim elementima gospela, bluza, afro – kuban stila.

Krstić je uređivao džez emisije “Stereorame” Radio Beograda i Koncerta Studija B, a autor je TV serijala “Spomenici džez tradicije”.