Kreativna industrija u Americi ima mnogo više prava, počevši od najbitnijih, a to su zaštita intelektualne svojine i sloboda govora. Poštuje se zdrava konkurencija, i svi su svesni da dok je god zdrave konkurencije ona radi za dobrobit svih. Zdrava konkurencija u Srbiji je još uvek, nažalost, pojam. Kompanije se međusobno ne bore ponudama, nego se tu dešavaju neke nelegalne radnje, koje hitno u ovoj državi moramo da promenimo kako bismo zadržali mlade i ambiciozne ljude


Razgovarao: Zoran Radulović


 

Miloš Zlatanović Vranje

Dizajn dolara Miloša Zlatanovića

Kada je premijerka Ana Brnabić predstavila ideju o podsticanju kreativne industrije u kojoj vidi šansu za razvoj i stvaranje boljeg imidža Srbije, verovartno je mislila na ljude poput Miloša Zlatanovića. Ovaj grafički dizajner iz Vranja ima 25 godina i već je na vrhu. Zahvaljujući sopstvenoj kreativnosti, koja je privukla pažnju i Nike-a, stigao je do Čikaga, gde danas živi i radi.

Miloš navodi da je umetnost način na koji najbolje komunicira sa društvom i da dizajnira bolju verziju sveta oko nas. Jedna od njegovih želja je da bez ikakve naknade uradi vizuelne projekte od ključnog značaja za državu Srbiju.

A da li, slučajno, planira da se nekada vrati u Vranje?

– Život je avantura i sve je moguće, Vranje i Srbija su uvek opcija – kaže Miloš Zlatanović.

Vranje ima dušu i merak koji nemaju cenu

Da li je za mlade umetnike odlazak iz male sredine neminovnost?

Odlazak je, nažalost, trenutno neminovnost, ali bi bilo lepo kada bi se svi koji odu negde, bez obzira na sve, setili svog grada i pokušali nešto da promene, makar za mrvicu. Svi koji negde idu, idu iz ekonomskih razloga, zbog boljih uslova za rad i usavršavanja, a njihovo srce je u rodnom gradu. Možemo zaraditi ko zna koliko novca, napraviti ko zna kakav uspeh, ali uvek će mesto gde smo rođeni imati nešto što novac ne može da kupi, kao što Grad Vranje ima dušu i merak koji nemaju cenu. Ne smemo da na naš grad gledamo kao na nešto što se mora napustiti, odbaciti i zaboraviti. Ako želimo da iz nas izguramo Vranje, onda ćemo da izguramo i zaboravimo sami sebe.

Mlad si, ali su tvoji radovi već privukli svetsku pažnju, da pomenem samo redizajn dolara i dinara. Imaš zapažene rezultate i brojne nagrade. Šta je ključ uspeha?

Radovi su provukli pažnju zato što u toku njihovog stvaranja nisam razmišljao da privučem bilo čiju pažnju i osvojim bilo koju nagradu, već sam se fokusirao na motiv i suštinu. Ključ uspeha je, čime god se bavili, prizemnost i fokus na suštini, a onda sve drugo samo isprati vaš iskren i naporan rad.

Redizajn srpskog dinara ponudio je nov pristup u dizajnu novčanica na koji do sada nismo navikli: slobodan crtež grafitnom olovkom pažljivo kombinovan sa minimalnim dizajnom pokazao se kao dobitna kombinacija. Prednji delovi novčanica predstavljaju životinjske vrste koje prirodu naše Srbije čine lepom i bogatom, a crteži na poleđini novčanica predstavljaju staništa tih životinja.

Na apoenu od 100 dolara je Nikola Tesla, najveći um svih vremena, naučnik koji je definisao moderan svet i neizmerno doprineo razvoju Amerike. Budući da je on bio američki državljanin srpskog porekla, smatram da ima potpuno pravo da se nađe na novčanici od 100 dolara kao jedan od najuticajnijih ljudi SAD.

Kad mašta postane stvarnost

A fontovi za Nike?

Kanibal Font je osvojio brojne nagrade, ali je meni činjenica da je sada u vlasništvu Najkija najveće moguće priznanje koje je mogao da dobije. Jer, i dok sam pravio font, kucao sam i proveravao kako izgleda slogan “Just Do It” ispisan njime i maštao da se jednog dana desi neka saradnja sa Najkijem, što se na kraju i obistinilo. U toku je priprema drugog fonta sa sličnim pristupom, a nadam se da će se pojaviti sredinom 2019. godine.

Miloš Zlatanović

Uradio: Miloš Zlatanović

Kako bi opisao svoj trenutni posao?

Baviti se kreativnim poslom znači mnogo učenja i napredovanja, a pogotovu kada živis u gradu od 10 miliona stanovnika, gde je konkurencija, čime god se bavio, ogromna i zdrava, što znači da se svako bori kvalitetom svog rada da bi došao do vrha. Bukvalno nikada u životu nisi naučio sve, već učiš i usavršavaš se dok si živ. Imam odličan osećaj za formu, snažno verujem u svoj rad i smatram da bi pored grafičkog dizajna veoma lako mogao da se bavim industrijskim, modnim ili bilo kojom drugom vrstom dizajna. Trenutno sam angažovan od strane nekoliko američkih studija. Bavim se brendingom i dizajniranjem vizuelnih identiteta.

Amerika puno ulaže u raznolikost

Kakva su tvoja zapažanja o kreativnoj industriji u SAD? Kakva je razlika u odnosu na Srbiju?

Kreativna industrija u Americi ima mnogo više prava počevši od najbitnijeg, a to je zaštita intelektualne svojine i slobode govora. Uslovi za rad i napredovanje su nestvarno dobri. Poštuje se zdrava konkurencija, i svi su svesni da dok je god zdrave konkurencije ona radi za dobrobit svih jer se svaki dizajner trudi da uradi što bolji logo, svaka firma da da što bolju ponudu, svaki taksista da vas što brže i kulturnije odveze do vaše destinacije, svaki konobar da što bolje usluži, itd. Zdrava konkurencija u Srbiji je još uvek, nažalost, pojam. Kompanije se međusobno ne bore ponudama koje pružaju korisnicima, nego se tu dešavaju neke nelegalne radnje, hakovanja i stvari koje ne bih hteo da pominjem, a koje hitno u ovoj državi moramo promeniti kako bismo zadržali mlade i ambiciozne ljude koji bi do uspeha napornim radom.

Da li mladi umetnici u SAD dobijaju nekakvu pomoć države?

Mali broj studenata, obično najbolji među najboljima, dobijaju stipendije koje im umanjuju školarine za 50 odsto ili čak za 100 odsto. A kada diplomiraju, mladi ljudi vrlo brzo nađu posao i imaju priliku da pokažu šta su naučili i koliko su spremni da rade na sebi svakog dana. Amerika jako puno ulaže u raznolikost u svim delatnostima, pa je svaka firma u obavezi da ima različite ljude kao zaposlene. Na taj način se pomaže ljudima svih nacionalnosti, rasa, veroispovesti, da imaju jednaku šansu za rad i razvoj. A ukoliko se zaista u nečemu ističete, primetiće vas određeni studio, firma, klub, izdavačka kuća i ponuditi saradnju.

Srbija ima kadrove svetske klase

Grafički dizajn spada u tzv. kreativnu industriju. Kako bi opisao taj sektor u Srbiji?

Srbija se nalazi u teškom ekonomskom stanju. Mnogima, nažalost, zbog problema opstanka, nije toliko bitna estetika i umetnost, i ja potpuno razmumem te ljude. Dok radim, mislim na svoju zemlju i svoj narod i ubeđen sam da ljudi osećaju neku konekciju, pa im to nešto i pored svakodnevnih problema privuče pažnju i zainteresuje ih. U razvijenijim zemljama se mnogo više obraća pažnja na estetiku i uopšte na umetnost. Nadam se da ćemo u budućnosti videti ekonomsku jaču i stabilniju Srbiju i samim tim će naša potreba za estetikom i umetnošću biti veća.

Da li razmišljaš o osnivanju sopstvene kompanije? Od čega zavisi tvoj ulazak u preduzetničke vode?

Sopstveni studio i zapošljavanje najboljih ljudi iz Srbije i Amerike je definitivno moj cilj. Zaista bih voleo da pored Amerike i u svojoj zemlji imam studio, jer verujem da Srbija ima kadrove svetske klase kojima treba dati šansu da pokažu šta znaju.

BIOGRAFIJA

Miloš Zlatanović rođen u Vranju 1993. godine. Diplomirao je Grafički dizajn na Fakultetu Primenjenih umetnosti 2016. godine.

Dizajnom i istraživanjima na polju filmske i audio produkcije se bavi već šest godina.

Dobitnik je sedećih nagrada: Grafis Srebrna nagrada – Njujork 2018 – Kanibal font, GDUSA Nagrada za najbolje brendiranje – Njujork 2017 – Redizajn americkog dolara, Nike zvanično vlasnistvo 2017 – Kanibal font, Deo Tipodarijum kolekcije od 365 najboljih svetskih fontova, Mainz 2017 – Kanibal font, Grafis Srebrna nagrada 2017 – Redizajn srpskog dinara, Nagrada Print Magazina za najbolji tipografski dizajn – Sinsinati 2017 – Kanibal Font, A’Design Srebrna nagrada – Milano 2017 – Kanibal Font, Najbolji radi is oblasti pisma na Fakultetu primenjenih umetnosti – Beograd 2016 – Kanibal Font.

Grad Vranje logo

 

Ovaj tekst je nastao u okviru projekta „Kreativna industrija“, koji se realizuje uz finansijsku podršku Grada Vranja.