All stars sekstet američkih post-bop muzičara mlađe generacije Black Art Jazz Collective (BAJC) nastupiće na Nišvilu u nedelju, 12. avgusta. Članovi sastava su: saksofonista Wayne Escoffery, trubač Jeremy Pelt, trombonista James Burton III, klavirista Xavier Davis, kontrabasista Vicente Archer i bubnjar Johnathan Blake.


 

Black Art Jazz Collective (BAJC) su osnovali Escoffery, Pelt i Blake – sva trojica diplomci prestižnih džez akademija na severoistoku USA – i već etablirani akteri njujorške jazz scene – kako kroz sastave koji su predvodili pod svojim imenima, ali i kao nezamenljivi članovi sastava koje predvode džez legende Tom Harrell, Bobbi Hutcherson, Wayne Shorter ili Ron Carter.

Crni identitet

Grupa je okupljena tokom važnog perioda kada je reč o “crnom identitetu” u američkom društvu, posebno u umetnosti. BAJC teže pronalaženju nove snage u džezu kao sigurno najvažnijoj afro-američkoj umetničkoj formi, odnosno u odavanju počasti crnoj kulturi. S druge strane, međusobno prijateljstvo članova sastava, koji su odrastali i sazrevali svirajuću zajedno, daje ovoj grupi kolektivni izraz koji je snažniji od zbira njihovih nesumnjivih individualnih kvaliteta.

Prvi nastup grupa je imala aprila 2013. godine u Dizzy`s Clubu u sklopu programa Jazz u Linkoln centru, a basista je u to vreme bio Dwayne Burno, jedan od najtalentovanijih i najtraženijih njujorških muzičara, čija je smrt osam meseci kasnije – kao posledica oboljenja bubrega – bila ogroman šok za celokupnu jazz javnost, posebno za članove BAJC. Adekvatnu zamenu, na predlog trubača Pelta, grupa pronalazi u Vicente Archeru, glavnoj pokretačkoj snazi trija Roberta Glaspera.

Godine 2016. grupa je dobila priliku da tokom nastupa u dve uzastopne večeri snimi album u The Side door jazz klubu u Konektikatu, na novoj, upravo nabavljenoj opremi za snimanje. Vlasnici kluba Ken Kitchings i Jan Mullen nisu nimalo slučajno odabrali da album “Black Art Jazz Collective Presented by The Side door jazz club” bude njihov prvi izdavački potez, što se pokazalo kao pun pogodak jer je album naišao na odlične rekacije publike i kritike – u čuvenom “Downbeat” magazinu ocenjen sa 4,5 zvezdica.

Muzika inspirisana borcima za građanska prava

Osnova izraza BAJC počiva na tradicijama sastava (Jazz Mesengers) koje je vodio Art Blakey, kao i na ranijim, akustučnim radovima Milesa Davisa, a njihov pristup post-bopu daje im manevarski prostor da, osim kompletnog afro-američkog muzičkog nasleđa, dotaknu i neke savremenije muzičke stilove, poput fanka i hip- hopa.

Kako kažu kritičari, “BAJC album je klasičan primer neverovatnog drajva, samosvesnosti i kohezije među članovima – tipičan dokument autentično iskovane muzike”. A to je posebno uočljivo na njihovim koncertima širom sveta koji su usledili tokom kampanje promocije albuma. A kako sami članovi benda kažu, u duhovnom smislu, njihova muzika je inspirisana ikonama, afro- američkim aktivistima i borcima za građanska prava kao što su W.E.B. Dubois, Sojourner Truth, Barack Obama (…) kojima su i direktno posvećene neke kompozicije.

Black Art Jazz Collective nije samo grupa čiji su članovi neki od najtelantovanijih i najcenjenijih muzičara mlađe generacije, već takođe i sastav ponosnih afro-američkih ljudi, posvećenih ideji da pružaju pozitivan primer mladim muzičarima svih nacionalnosti i kultura.