Bili ili ne bili na vlasti, naš glavni problem su oni koji koji misle da ušićare tako što će nešto da zbrze i skalamute, mimo sveta i vremena. I uzalud se nadate ako mislite da je pomenuta fela posle pucnjave u Drami shvatila da to tako ne može.


Piše: Zoran Radulović


 

U noći između subote i nedelje izvesni L. S. (24) uneo je kratež u diskoteku “Drama” i iz neposredne blizine upucao izvesnog B. S. (33), a potom taksijem pobegao sa lica mesta. Spekuliše se da je reč o osveti L. S, koji je pre nekoliko godina pretučen od strane B. S. i još nekoliko osoba u centru Vranja.

Kako javiljaju lokalni mediji, pucač je uhapšen, dok je oštećeni, sa teškim telesnim povredama prebačen na niški Klinički centar, ali van životne opasnosti.

Da l’ su oni normalni?

Opet nam grad, kao i pre nekoliko godina, liči na Divlji zapad. Negodovanje čaršije je veliko i opravdano, ali mi se čini da je ono pre plod palanačkog prenemaganja nego iskrene želje da se problemi definišu i reše u skladu sa zakonskim normama.

Uzmite, na primer, “zabrinute” ljubitelje teatra, koji tvrde da je uzrok svemu činjenica da je neko ponovo dozvolio da se Na Tom Mestu otvori diskoteka. Kao, ju, gde to ima, kako to može, da l’ su “oni” normalni, zar im nije dovoljno to što je zbog Paladiuma izgorelo naše Pozorište?

A šta je, moliću lepo, nekada tamo bilo, mislim pre Paladiuma i Drame, pre trideset i kusur godina? Zar se ne sećate? Tamo je, koliko ja znam, oduvek bila, da prostite, kafana, sa sve živom muzikom. Zar ste zaboravili onu Baštu, koja je osamdesetih godina prošlog veka bila jedno od najposećenijih mesta u gradu? Ne pamtite pevaljke i trubače? Zašto tada nikome nisu smetali takvi sadržaji, u neposrednoj blizini našeg Pozorišta?

Hoću da kažem da nevolja ne dolazi sa namenom prostora, jer Pozorište ne može da bude pod staklenim zvonom, obaška to što trenutno nije u funkciji. Uvek će pored njega da bude Nešto, zato što je taj prostor resurs koji može da ima različite poslovne svrhe. Problem je, dragi moji, u onima koji bi trebalo da brinu o bezbednosti imovine i gostiju.

Ključno pitanje, dakle, glasi ovako: kako je neko, u sred leta, mogao da unese kratež u diskoteku punu ljudi?

Ko brine o bezbednosti posetilaca diskoteke Drama?

Jedan od izgovora je da je bilo loše vreme, gosti su nosili jakne, i tako… E, neće moći.

Da bi bilo jasnije o čemu govorim, podeliću jedno iskustvo sa vama. Prošlog leta sam išao na Nišville, da gledam Di Meolu, a bilo je baš loše vreme, isto kao u subotu na nedelju. Bina je na otvorenom prostoru, u niškoj tvrđavi, a na svim ulazima je obezbeđenje, sa detektorima metala, uredno pretresalo goste – muškarac muškarca, žena ženu. Nisam mogao da unesem švajcarski nožić! Ljubazno su me zamolili da ga negde odložim ako želim da uđem.

Je l’ su vam potrebna dodatna objašnjenja?

Ko, dakle, i na koji način brine o bezbednosti posetilaca diskoteke Drama? Da li taj posao pada na teret zakupodavca, tj. Hotela i države kao vlasnika, ili na teret zakupca? Da li je to definisano ugovorom? Da li je u noći između subote i nedelje Drama uopšte imala obezbeđenje? Ako jeste, ko su ti ljudi, ko ih je angažovao i na osnovu kojih kriterijuma?

Odgovori na ova pitanja će, pored nesrećnog L. S, precizno locirati i ostale odgovorne za pucnjavu u prepunoj diskoteci, u kojoj, na sreću, nije bilo više povređenih. Ako neko ima nameru da ih locira.

Sve je u jeziku

Naš glavni problem su oni koji imaju kratež pamet, bili ili ne bili na vlasti, oni koji misle da ušićare tako što će nešto da zbrze i skalamute, mimo sveta i vremena. I uzalud se nadate ako mislite da je pomenuta fela posle pucnjave u Drami shvatila da to tako ne može.

Zapravo, bojim se da nama nema pomoći, kao što ni od kratke pameti i zločina poput paljevine pozorišta nema odbrane. Pre ili kasnije završićemo kao kolateralna šteta.

A sva objašnjenja su u jeziku, pa i ona o tome da l’ neko o nečemu ume da misli. Mediji su onomad nadugačko i naširoko pisali o tome kako je zapaljena diskoteka, a požar se preneo… Precizan opis onoga što se dogodilo pre pet godina, međutim, glasio bi ovako: neko je želeo da zapali baštu, odnosno prostor koji je omeđen nekim objektima.

Zato bih voleo da mi genijalni izvršilac tog dela svojom pameću objasni šta je tačno želeo da postigne, odnosno kako se pali prostor bez štete po okolne objekte. O tome vam govorim.