Osobe na visokim položajima ovih decenija redovno, sa jednim izuzetkom, ali je taj izuzetak već otklonjen, nastoje da sa trona moći govorom kreiraju političku stvarnost bez ikakvih obaveza prema izgovorenom, da javno siluju sve slušaoce i da pritom očekuju aplauze od silovanih.

Piše: Zoran S. Nikolić


 

Sve se može kamuflirati, i telesni nedostatak, i boja očiju, i siromaštvo, i poreklo, i rđavi postupak, čak i zločin. Nemoguće je sebe sakriti iza jezika, iza onoga što se izgovori ili napiše.

Površno obrazovanje

     I to ne samo zbog toga što su se umešale i naučne discipline, to što fonetika smatra da je glas jedinstven kao otisak prsta, da je nemoguće izmeniti istovremeno sve akustičke komponente glasa, ili to što od Mišona grafologija tvrdi da rukopis otkriva strukturu ličnosti, već zbog toga što govorom otkrivamo sve o sebi, u manjoj meri svesno, a mnogo više uzgredno. Da, jedno govorimo, drugo saopštavamo.

     Kada premijer rečenicu nazove sintagmom, on nenamerno otkriva površno obrazovanje, ali kada akcentuaciju postavlja kao dokaz da su njeni nosioci rđavi ljudi, onda je u pitanju nešto mnogo opasnije, i to ne samo politički, nego na mnogo širem polju.

     Osobe na visokim položajima ovih decenija redovno, sa jednim izuzetkom, ali je taj izuzetak već otklonjen, nastoje da sa trona moći govorom kreiraju političku stvarnost bez ikakvih obaveza prema izgovorenom, da javno siluju sve slušaoce i da pritom očekuju aplauze od silovanih. Oni govore kao da nemaju obavezu prema jeziku i prema onima kojima se obraćaju.

Lupetanje nije dozvoljeno

     Neočekivano je što imaju sitnopolitičke efekte, oni dobijaju na izborima, uprkos govoru koji otkriva društvenu degradaciju (možda smatrate da pobeda na izborima nije malo, ali ipak razmislite o posledicama koje se rašire i uporedite ih). Štetne posledice su dugoročne, jer takav govor postaje standard, upućuje na zaključak da je dozvoljeno, precizno kazano, lupetati, da će položaj govornika dopuniti nedostatke u govoru čoveka od moći, ali da i svi ostali mogu sve to reći po ugledu na njega.

     Svest o jeziku je jasna svest o dobru i zlu. Zamračena svest o jeziku dovodi do izjednačavanja dobra i zla.